Nyereményjáték a Facebookon

Szerző: | 2021.márc.23. | Kiemelt, Marketing, Nyereményjáték | 0 hozzászólás

A cikkből megtudhatod, hogy miért érdemes nyereményjátékokat szervezned, illetve milyen szabályoknak kell megfelelj a Facebookon (és egyéb felületeken is). A cikkben példákat és segítő külső hivatkozásokat is találsz.

Miért előnyös a Facebookon nyereményjátékot szervezni?

A Facebook felhasználói száma és a Facebook által biztosított technikai háttér egyértelműen a Világon a legnagyobb és legjobb lehetőségekkel kecsegtet a vállalkozásod népszerűsítésében. Tény azonban, hogy a Facebook egy algoritmus módosítását követően azok a posztok, amik nincsenek meghirdetve, meglehetősen kevés embert érnek el. Míg korábban “minden” követőd látta, amit posztolsz, mára már csak elenyésző részéhez ér el a közzétett információ. Mit tehetsz? Válassz a Facebook által is támogatott megoldást: fizetned kell azért, hogy az információ elérjen a követőidhez!

A fizetés alatt ne csak arra gondolj, hogy reklámozol a Facebookon és kifizeted a hirdetésed díját, hanem arra is, hogy más formában kerül neked pénzbe az, hogy népszerűsítsd a vállalkozásod vagy termékeid, szolgáltatásaid. A (Facebook) nyereményjáték is egy ilyen megoldás, ami könnyen és nagyon gyorsan tömegek aktivizálására képes, ezzel növelve a Facebook oldalad követői számát. Itt pénzbe kerül a nyeremény és pénzbe kerül -ha meghirdeted a nyereményjátékot- a hirdetés díja, de megéri, hiszen mindenképp több követőd lesz, a több követőd pedig több megosztást és több kommentet jelenthet a számodra.

Miért annyira biztos, hogy a nyereményjáték a jó választás a Facebook oldal követői számának növelésére?
Egy MediaQ által végzett közvéleménykutatás szerint az emberek leginkább azért csatlakoznak egy Facebook oldalhoz, mert (az 5 legfontosabb ok fontossági sorrendben):

  • Hasznos információhoz juthatok
  • Nyereményjáték miatt
  • Érdekel az oldal közössége
  • Szeretem az adott terméket
  • Ismerem a márkát, és érdekel annyira, hogy kövessem a vele kapcsolatos híreket

Alapvetően kétféle játékot indíthatsz a Facebookon:

1. A Facebook oldalon futtatható (bejegyzés, képekkel kapcsolatos, videós stb.). Ebben a cikkben főként az ezzel kapcsolatos szabályokról lesz szó!)
2. Külső felületen futó (Alkalmazás alapú vagy weboldalon futtatott).

A nyereményjáték célja

Alapvetően a nyereményjáték számos céllal létrehozható. Célja lehet például, hogy:

  • izgalmasabbá tedd az oldalad;
  • növeld az oldalad követői létszámát;
  • építsd a márkád;
  • felhívd a követőid figyelmét egy új termékre / szolgáltatásra;
  • bevidd a követőidet a boltodba;
  • kérdőívvel való összekapcsolásával létfontosságú információkhoz juss.
    (Megtudhatod például, hogy követőid milyen áron vennék meg az új terméked, vagy vennék igénybe az új szolgáltatásod. A kérdőíven keresztül nem csak fontos információkhoz juthatsz, hanem remek felület arra is, hogy információkat közölj (reklám) a termékeiddel kapcsolatban. Mivel a kérdőív kitöltőinek el kell olvasniuk a kérdést vagy alatt a rövid leírást, hogy tippelni tudjanak, máris megismerik az új terméket vagy szolgáltatást.)

A cél alapvetően meghatározza az eszközöket, de mielőtt erre kitérnék, érdemes szót ejteni arról, hogy milyen keretek között gondolkodhatsz, hiszen egy nyereményjáték indításakor meg kell felelned mind a Facebook szabályainak, mind pedig a magyar jogszabályoknak. Lássuk akkor a legfontosabbakat:

Szabályok

A nyereményjáték lebonyolításához először is ismerned kell a Facebook erre vonatkozó szabályait, másrészt pedig szükséged lesz a játék “formájának” kiválasztására. Játékot szervezhetsz ugyanis Facebookon belül és azon kívül is (csak a Facebookon hirdeted meg azt).

  1. A legalapvetőbb szabály, hogy Te felelsz a játék jogszerűségéért. A Te felelősséged a játékszabályzat létrehozása és így annak minden kötelező tartalmi elemének kidolgozása.
  2. Kötelező tartalommal kell ellátnod a nyereményjáték szabályzatod. Így a Facebookon végzett promóciódnak tartalmazni kell alábbiakat:
    – a Facebook teljes körű mentesítése minden jelentkező vagy résztvevő részéről;
    – annak elismerése, hogy a promóciót a Facebook nem támogatja, nem hagyja jóvá és nem kezeli, és a promóció nem kapcsolódik a Facebookhoz.
  3. A promóciók lebonyolítása az oldalakon, a csoportokban, az eseményeken belül vagy a Facebook-alkalmazásokban lehetséges. Személyes idővonalak és ismerősi kapcsolatok nem használhatók promóciókhoz (például „a részvételhez oszd meg az idővonaladon” vagy „esélyeid növeléséhez oszd meg ismerőseid idővonalán”, illetve „a részvételhez jelöld meg az ismerőseidet ebben a bejegyzésben” jellegű felszólítások nem engedélyezettek).
  4. Segítség a promóciókban: A promóció megvalósításához a Facebook nyújt segítséget, és Te vállalod, hogy amennyiben a Facebook szolgáltatásának igénybevételével végzed a promóciót, ezt saját kockázatodra teszed.
  5. A látogatók átirányítása külső alkalmazásokba és webhelyekre: semmilyen értéket nem fogadhatsz el azért, hogy olyan alkalmazásba vagy webhelyre irányítsd a látogatókat, amely forgalmi arbitrázst alkalmaz, a tartalomhoz képest aránytalan mennyiségű hirdetést tartalmaz, illetve szexuális jellegű, sokkoló, kattintásvadász vagy csalást elősegítő tartalmat jelenít meg.
  6. Tartalmak megosztása: az oldalon megosztott tartalmakat az oldal más adminisztrátorai továbboszthatják az oldalhoz kapcsolódó más Facebook-termékekben.
  7. FB platform szabályzatból: “Ne ösztönözd az embereket arra, hogy lájkolják az oldalt, és ne keltsd azt a benyomást, hogy ha az oldalt lájkolják, akkor jutalmat kapnak.”
  8. Minden esetben szükséges egy általad létrehozott nyereményjáték szabályzat. A szabályzatnak nem kell hosszúnak lennie, viszont minden elvárt részletre ki kell térnie. Mi szerepeljen a szabályzatban?

    – Pontos kezdési és záró időpont (dátum, óra, perc)
    – Kik vehetnek részt a játékban? (ezzel elkerülhetőek a miért pont ő típusú kérdések)
    – A nyerés feltételei (mit kell megtenni ahhoz, hogy ő nyerjen, mit és hogyan kell megválaszolni, milyen képet kell feltölteni stb.)
    – A nyeremény pontos megnevezése (pontos név, darabszám)
    – Sorsolás és eredményhirdetés pontos ideje, illetve mikéntje
    – Nyertesek értesítésének módja (e-mailben, hozzászólás formájában, privát üzenetben)

    Ha elkészül, csak töltsd fel a honlapodra vagy a Facebook oldaladra a jegyzetek közé, hogy el tudják olvasni a leendő játékosok.

Lehetőségek

A vállalkozásod Facebookon történő népszerűsítését többféle módon is elérheted, így például kérheted az embereket arra, hogy:

  • hozzanak létre tartalmakat veled / termékeiddel kapcsolatban. Az emberek által készített és a vállalkozásod termékeit, szolgáltatásait bemutató tartalom nagyban hozzájárulhat a márkád ismertségéhez, illetve kapcsolódó bizalom kaialakításában, növelésében.

A tartalomkészítésen felül vannak egyéb lehetőségek is, mint:

  • Like-alapú: A játékban való részvétel feltétele általában egy poszt kedvelése.
  • Komment alapú: Ebben az esetben a részvétel feltétele, hogy a játékosok megjegyzést fűzzenek a bejegyzéshez.
  • Kombinált: Az előző két típus kombinációja, amikor nem elég csak kedvelni egy bejegyzést, kommentet is kell írni.

Mit jelent ez? Ez azt jelenti, hogy szabályszerű, ha az adott bejegyzés kedvelésére és/vagy az adott poszt kommentelésére buzdítod a felhasználókat a játékban való részvétel feltételeként, DE NEM kérheted őket, hogy kommentbe betageljenek egy másik felhasználót. Például: Írd be kommentben annak a nevét, akivel szeretnél elmenni a koncertre! – Hiszen így a megjelölt személy az engedélye nélkül szerepel, ami ellenkezik az adatvédelmi irányelvekkel, ugyanis a személyes idővonalak és ismerősi kapcsolatok nem használhatók promóciók végzésére – írja a Facebook szabályzata.
Ha mindenképp kommentes játékot szeretnél, tegyél fel egy kérdést a termékeddel vagy az adott nyereménnyel kapcsolatban és a helyes választ adók között tudsz sorsolni!

A fent leírt szabályok alapján néhány példa:

ROSSZ PÉLDA:

  • Lájkold az oldalunkat, és nyerj! Minden hónapban kisorsolunk az új like-olók között egy ajándékot!
    (Nem kérheted meg a játékosokat, hogy lájkolják az oldalad.)
  • Oszd meg ezt a bejegyzést, és nyerj! (Nem kérhetsz megosztást. Ebben az esetben eleve igazságtalan a sorsolás, hiszen a láthatósági beállítások miatt biztosan lesz olyan megosztás, amit nem látsz majd.)
  • Lájkold az oldalunkat, az új lájkolók között minden hónapban kisorsolunk egy…! (Nem kérheted a játékban, hogy lájkolják az oldaladat)
  • Oszd meg ezt a bejegyzést és nyerj! (ez igazságtalan, mert nem láthatod a megosztók teljes listáját, hiszen azokból kimaradnak azok, akik szigorúbbra állították a láthatósági beállításaikat)
  • Jelöld be magad ezen a képen! (kivéve, ha a képen valóban szerepel az illető, pl. egy rendezvényen készült)

Tanácsunk: a játék ne legyen túl bonyolult és ne kelljen hozzá kétféle funkciónak is megfelelni (pl. lájkold a bejegyzést és szólj hozzá), mert ez szinte visszakövethetetlen, nem lehet igazságosan sorsolni a résztvevők között. 

SZABÁLYOS PÉLDA:

  • Like-old ezt a bejegyzést és nyerj!
  • Kommentelj és a hozzászólók között sorsolunk!
  • Tölts fel egy képet kommentben!
  • Szavazz a reakciógombok segítségével, és a szavazók között sorsolunk!
  • Melyik termék a kedvenced a képen láthatók közül? Kommentelj!
  • Lájkold ezt a bejegyzést, a lájkolók közül sorsolunk!
  • Írd be hozzászólásba a véleményed, a hozzászólók között sorsolunk! (példák: Írj szlogent az új terméknek eszperente nyelven!… Találd ki, hány napos lesz az új tréningünk!… Találd ki mi történik a regényem szereplőjével a második kötetben!… Milyen témáról olvasnál a következő hírlevélben a legszívesebben?)
  • Írd be hozzászólásba a megfejtést! A helyes megfejtők közül sorsolunk!
  • Tölts fel egy képet hozzászólásba! (példák: Tölts fel egy képet magadról, ahogyan a könyvemet olvasod!, Tölts fel egy képet a kutyádról!, Tölts fel egy képet az íróasztalodról munka közben!)
  • Szavazz a neked legjobban tetsző hozzászólásra lájk gombbal!
  • Szeretnéd megnyerni ennek a galériának a képei közül az egyik terméket? Lájkold azt a terméket, amit a legjobban szeretnél megnyerni és a lájkolók között sorsolunk!
  • Melyik termékünk tetszik legjobban a képen láthatóak közül? 🙂 emoji, ha az A), ❤, ha a B), 😄, ha a C) termék tetszik!

Még néhány ötlet, amit érdemes alkalmaznod:

TARTALOMKÉSZÍTÉS A KÖVETŐID ÁLTAL, FÉNYKÉPEKBEN:
Ez a fajta játék bár aktivitást követel meg a játékosoktól, de mégis működik. Kérd meg a követőidet, hogy töltsenek fel képeket az általad forgalmazott termékkel, az általad készült frizurával, sminkkel stb. Beküldési határidő …, sorsolás …

TUDTAD? TESZTRE FEL!
Készíts egy kérdőívet és kérdezd meg az embereket a (pl.) hajukkal, bőrükkel kapcsolatos tényekről, teszteld, mennyire tájékozottak. Aki 90% feletti eredményt ér el, kap egy ajándék terméket vagy szolgáltatást, kisebb kedvezményt.

KÖSZÖNJÜK A SEGÍTSÉGED! LEGYÉL NÉVADÓ!
A legtalálóbb név nyer! Segíts nevet adni az új termékünknek és a legtöbb lájkot kapott név beküldője nyer egy 99%-os kupont. Sorsolás holnap délután …-kor!

KÉRDEZZ
Ha csak egyetlen szolgáltatásunkat vehetnétek igénybe egy éven át, melyik lenne az? Írjátok meg a hozzászólások között, és nyerhettek egy ajándékkártyát! Játék vége …, sorsolás …

Sorsolási TIPP posztot lájkoló és kommentelő játokosok közül történő sorsoláshoz

Lehet, hogy elgondolkodtál azon, hogy mi van akkor, ha több ezren lájkolnak. Hogyan fogod akkor kisorsolni a nyertest? Ne ijedj meg, ehhez már vannak szuper eszközök, melyek segítenek megoldani ezt a problémát. Sorsolj egy gombnyomással a játékosaid közül a www.FacebookNyertes.com segítségével, vagy használd a www.fanpagekarma.com/facebook-promotion szolgáltatásit.

Mi legyen a nyeremény?

A nyeremények kiválasztása kapcsolatban többféle szempontot is érdemes figyelembe venni, így például:
– a célközönség igényeit (mit szeretnek, miért játszanak leginkább)
– az anyagi lehetőségeidet (fel kell mérned mit várhatsz a játéktól és, hogy az mit ér meg neked)
– adózási szabályokat (esetlegesen számolnod kell járulék és áfa fizetési kötelezettséggel is)

Most részleteiben csak az első pontot fogom taglalni, a többiről másik poszt foglalkozik majd.

Mit szeret leginkább a célközönség?
Egy internetes felmérés szerint a válaszadók a következő nyereményeket részesítik előnyben:

– Vásárlási utalvány
– Telefon, TV, számítógép, zenelejátszó
– Termékcsomag
– Vásárlási kedvezmény
– Utazás

A “kívánságlista” láttán elgondolkodhatsz, hogy ha Te például ruhákat árulsz, akkor mit ajánlj fel? Egy ruha vásárlási utalványt vagy inkább egy mobiltelefont? Melyik lesz sikeresebb?

Az elmúlt évek legsikeresebb nyereményjátékainak elemzése kapcsán arra az eredményre jutottunk, hogy a legjobb nyeremény az, ami szorosan kapcsolódik a tevékenységedhez. Ami még talán ennél is fontosabb, hogy olyan nyereményt ajánl fel, ami amit elérhetőnek talál majd a célközönséged.  

Javaslataink a nyeremény kiválasztáshoz:

  1. A nyeremény szorosan kapcsolódjon a vállalkozásodhoz és legyen célközönség specifikus. Ne általános, nagy értékű ajándékokkal operálj, hanem inkább legyenek olyan ajándékok, amik a célcsoportodnak szólnak és kapcsolható a vállalkozásdhoz vagy a vállalkozásod fő mondanivalójához. Pl.: ha egészséggel kapcsolatos élelmiszert vagy táplálékkiegészítőt forgalmazol, az ajándék lehet valami menő és kapós sportszer is, amire adott pillanatban nagy az érdeklődés.
    DE: ha teheted, a saját terméked, vagy szolgáltatásod legyen a nyeremény így mindjárt promózod is a terméked, szolgáltatásod, céged. Persze fontos, hogy a terméked szolgáltatásod, terméked legyen érdekes és figyelemfelkeltő legyen, vagy legalább olyan csomagolásban legyen (, hogy mindenki meg akarja szerezni).
  2. Inkább több kisebb nyeremény legyen, mint egy nagy. Sokszor a több kisebb ajándék is tud akkora “zsongást” csinálni, mint egy nagy értékű nyeremény. Felmérések mutatják, hogy bár a nagy nyeremény motiváló lehet, a kisebb és főleg sok kisebb nyeremény megszerzése hihetőbb (főleg ha alá is támasztod ezt néhány fotóval a korábbi nyertesekről). Mivel ez hihetőbb és elérhetőbb a célközönséged számára, hajlandóbbak azonnali cselekedetre is, hogy megszerezzék. Kitöltik a kérdőívet, lájkolnak, megosztanak, ha ezt kéred cserébe. Tehát legyen inkább sok kisebb nyeremény, így többször tudsz nyertest hirdetni, nagyobb lesz az esély a nyerésre, így nagyobb lesz a motiváció is.
  3. Célszerű valamilyen szezonális terméket vagy szolgáltatást választani, ami éppen passzol a szezonhoz (nyárhoz, télhez, helyszínhez), vagy ha ilyen nincs, akkor “öltöztesd fel” a szezonnak megfelelően, azaz alakítsd olyanra a kínálatot, hogy az illeszkedjen a szezonhoz. Válassz olyan hátteret, kiegészítő fényképeket, stb.
  4. Növelve a nyerési esélyeket inkább gyakrabban szervezz nyereményjátékot, mintsem egyet, így a célközönséged azt érzi majd, hogy a nyereményhez jutási esélyei sokkal jobbak (ami igaz is lesz).
  5. A játék minél egyszerűbb, annál jobb. Ne kelljen megküzdeni a nyereményért, az út legyen élvezetes (pl tanító jellegű érdekes információkkal telített kérdőív kitöltéssel) és érezzék, hogy a nyeremény csak egy ujjnyújtásnyira van tőlük.
  6. A játék legyen szabályos (jogszerű és etikus).

Facebook nyereményjáték ötletek 

  1. Fotó verseny
    Kérd meg a követőidet (vagy ha hírdetsz akkor a hírdetést megtekintőket), hogy nézzék meg a termékkínálatod a shopban és vásároljanak, majd küldjenek neked egy fotót a termékről (és/vagy akár magukról, ahogy a terméket fogják / használják). Az így kapott képeket töltsd fel egy fotóalbumba, amit nyilvánosan megoszthatnak. A játék alatt legtöbb kedvelést gyűjtő kép tulajdonosa kap egy kiegészítő terméket az általa vásárolt termékhez ajándékba vagy egy nagyobb nyereménycsomagot.
    Az első vásárláshoz adhatsz neki kis ösztönzőt is, például egy értékes kupont.
    Akár több fordulósra is tervezheted a fotóversenyt, vagy egy külön díjat is kisorsolhatsz annak a személynek, aki a számodra legszebb képet töltötte fel a Facebook oldaladra.
  2. Követések ösztönzése
    Míg a Facebook nyereményjáték szabályzata megtiltja, hogy közvetlenül a követéshez kösd a nyeremény megszerzését, mégis van egy kiskapu.
    Indíts egy olyan nyereményjátékot, aminek a célja, hogy a Facebook oldalad követőinek a száma elérjen egy előre meghatározott darabszámot. Pl.: “ha elérjük a 10.000 követőszámot április 10. déli 12 óráig, akkor az oldalt követők között kisorsolok egy {ajandek_neve}-ot.”
    Ezzel a megoldással nem sérted a facebook vonatkozó szabályait, hiszen nem kérted az érdeklődőket, hogy kövessenek, de mégis egyértelművé tetted számukra, hogy csak akkor lesz nyereménysorsolás, ha a kitűzött követői számot a közösség eléri, így közös érdekké válik a követői szám elérése (akit érdekel, meg fogja osztani az ismerőseivel is, hátha akad ott is valaki, aki követi az oldalt, ezzel is elérhetőbbé téve az áhitott nyereményt).
  3. Kommentek számának növelése.
    A Facebook nyereményjáték szabályzata szintén tiltja a megosztások kérését, azért más megoldást kellett találni arra, hogy aktivitásra bírjuk a játékban résztvevőket. A megoldás: kérd arra az érdeklődőket, hogy egy általad feltett kérdésre, amit esetlegesen a képen is megjelenítesz, válaszoljanak. Kisebb követőszám vagy kezdő vállalkozás esetén célszerű olyan kérdéseket feltenni, ahol első körben csak minimális választ vársz el az emberektől. Ilyenkor bőven elég, ha csak a termék színét, típusát kéred tőlük válaszul, de az is jó, ha betűkkel megjelölöd a választható ajándékokat, és azokat várod viszont a komment szekcióban. Ez azért fontos, mert kezdőként még meglehetősen kevés bizalma van a kommentelőknek feléd, és minél kisebb elköteleződést kell mutatniuk feléd, annál egyszerűbben teszik meg ezt a lépést. Persze ha már nagy követőbázissal rendelkezel, és jól ismert cég vagy a piacon, akkor nyugodtan próbálkozhatsz a kifejtős kérdésekkel is.
  4. Üzleti oldal követő számának növelése jótékonykodásért, vagy önkéntességért cserébe
    Napjainkban egyre inkább előtérbe kerül a környezetvédelem és a rászorulók segítése, valamint az állatvédelem. Ha Te is olyan beállítottságú vagy, aki szívesen (és valóban szívesen) áldozol időt és energiát ezeknek az ügyeknek a támogatásával, tudasd ezt a követőiddel. Kösd össze a like gyűjtő kampányodat valamilyen önkéntes tevékenységgel. Ilyen lehet például, hogy 100 lájkonként egy ajándékot adsz a rászoruló gyerekeknek, 50 likért cserébe adsz egy zsák kutyakaját az XY állatmentő alapítványnak, vagy ha összegyűlik 1000-2000 oldal kedvelés, céges szinten elmentek a városi parkba szemetet szedni vagy elültettek 100 fát a városi parkban.

Még néhány jótanács a végére

  1. Legyen látható a nyereményjáték!
    Tedd be a borító fotó alá a kiemelt alkalmazás sorba, írj róla gyakran a hírfolyamba és emeld ki a Timeline tetejére!
  2. Beszélj a kampányról!
    Facebookon és Facebookon kívül is terjeszd a hírt! Hírlevélben, Twitteren, akár offline felületeken is! Ne vidd túlzásba, de minél több csatornán, minél gyakrabban hívd fel a figyelmet a kampányodra!
  3. Hirdess!
    A kampány hirdetése nagyon szép eredményeket hozhat, főleg ha használod a konverzió optimalizálót is.
  4. Elemezd az adatokat!
    Miután vége a promóciónak elemezd az adatokat, a folyamatot, és tanulj a sikerekből illetve a lehetséges hibákból!
    Sokszor az így szerzett információk fogják sokkal sikeresebbé tenni a következő promóciót és a kommunikációt.
  5. Nyomonkövetés!
    Úgy hozhatod ki a legtöbbet a promóciódból, ha a nevezőknek tovább kommunikálsz. E-mailben, Facebookon és egyéb csatornákon adj nekik hasznos információkat és izgalmas ajánlatokat!

Egy nyereményjátékkal számos követőt szerezhetsz, ugyanakkor nagyon fontos, hogy meg is tartsd őket. Posztolj rendszeresen, hogy fenn tudd tartani az érdeklődésüket! Hasznos és érdekes kommunikációra, a márkaépítésre, valamint a nyereményjátékokra érdemes fokuszálni ha sok embert szeretnél a Facebook oldaladhoz kötni.

FONTOS: a szabályok nem vonatkoznak arra az esetre, ha a nyereményjátékot a blogodon vagy a honlapodon bonyolítod és a Facebook-ot csak arra használod, hogy a játéknak hírét add. Ilyen esetben pl. megkérheted az olvasóidat arra, hogy osszák meg a játék hírét másokkal is (abban az esetben, ha ez a megosztás nem feltétele a nyerésnek vagy a játékban való részvételnek).
Emellett tudnod kell még azt is, hogy a játéknak a hatályos magyar jogszabályoknak is meg kell felenie (a nyereményjátékok szervezéséről szóló törvénynek, a nyereményjátékok adózásáról szóló törvénynek és az adatvédelmi jogszabályoknak).

A cikkhez ajánljuk, hogy olvasd el a következő cikkünket: https://webshopkozosseg.hu/nyeremenyjatek-tervezese-adofizetesi-szempontok-alapjan/

 

0 hozzászólás
Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Kategóriák